Eric Leltz  RSS feed    

Op bezoek bij de werkgroep Maandereng Zuid in kinderboerderij “De Oude Hofstede”

Zaterdag 16 februari 2008

Vanochtend zat ik op uitnodiging van de werkgroep Maandereng Zuid in kinderboerderij “De Oude Hofstede”. De werkgroep wilde graag een toelichting geven op de gevolgen van een van de mogelijke aansluitingen van Ede-oost op de A12 voor de sportvelden Hoekelumse Eng, de speeltuin, de volkstuinen, de kinderboerderij en natuurlijk de wijk. In een heldere presentatie en goed gebruikmakend van de beschikbare bronnen kreeg ik te horen dat de zogehete Hartogsvariant voor hen de enige reële optie is. Maar het was wel een erg eenzijdig verhaal. Ik gaf aan dat ik de aanpak wel begrijp maar dat de werkgroep hun eigen zaak hier niet goed mee dient. Een professioneel raadslid kent de mogelijke opties en de geldende plussen en minnen best wel. Daarom herkent een raadslid snel wanneer maar een deel van het verhaal wordt verteld. Als raadslid kan ik ook niet veel met een aantal argumenten omdat deze ook kunnen worden gebruikt door tegenstanders van andere varianten. Denk dan aan de toename van de fijnstof en het geluid. Ja, voor de wijk van de bewoners zal dit probleem minder zijn als de weg ver weg wordt aangelegd. Maar voor andere bewoners weer niet. En daar heb ik als raadslid ook mee te maken. Kortom, dit zijn ondersteunende argumenten maar niet bepalende. Het is zoals ik al eerder in de raad zei: “ergens zal het toch “au” doen”. Overigens denken de bewoners wat mijn fractie betreft veel te positief over de verkeersstromen naar de Hartogsvariant. Wij denken dat een flink deel van het verkeer uit Ede oost dat naar het westen toe moet echt niet eerst een paar kilometer naar het oosten gaat om dan via de A12 weer terug te gaan naar het westen. Nee, die kiezen de kortste weg naar de eerste de beste oprit van de A12. En deze weg loopt juist door de wijk van de bewoners. Verkeersmetingen tonen dit ook aan. En wat te denken van verkeer uit Ede-west dat naar het oosten wil. Het lijkt me waarschijnlijk dat een deel hiervan ook de route via de Hartogsvariant zal nemen. En dus door de wijk gaat rijden. Waar de meeste andere partijen zich niet helder uitspreken en nog een slag om de arm houden is het voor mijn fractie duidelijk: de Hartogsvariant zal er niet komen. Dit is een lange en onzekere weg, in figuurlijke zin dan. Lang, omdat je een Natura 2000 gebied doorkruist en je dus een procedure zal moeten starten waarin je aantoont dat er geen andere optie is dan een weg door de natuur. Het lijkt me een ongelijke strijd om dit te moeten aantonen. Onzeker, omdat je ook nog te maken hebt met instanties als het Gelders landschap, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, LNV en de provincie Gelderland die alleen negatief geadviseerd hebben. Ook de Gelderse Milieu Federatie geeft de weg door de natuur weinig kans. En mocht dit allemaal toch lukken dan wacht Rijkswaterstaat nog. Zij hebben helemaal geen behoefte aan een extra op en afrit op de A12. Dit verstoort alleen maar de doorstroming op deze weg. Ik vind het een plicht van de fractie om ook zo’n boodschap helder te verwoorden naar de bevolking. Al met al heeft B&W het slim gespeeld door nog met twee varianten door te gaan: de Hartogsvariant en de A2 variant. Met in het achterhoofd dat B&W ook wel weet dat de Hartogsvariant onhaalbaar is, komen ze dus uit op de door hen gewenste variant. Bovendien wordt de Hartogsvariant dan niet door B&W afgeserveerd maar door andere instanties. Daar kunnen zij zich dan mooi achter verschuilen. Ook hoorde ik weer het bekende argument van “wie zijn nu belangrijker, de mensen of de dieren” als de flora en faunawet ter sprake kwam. Ook weer zo’n argument waar ik niets mee kan. Het zegt mij alleen dat de spreekster de mensen belangrijker vindt. Maar wat de spreekster vindt is niet erg van belang. Er is wetgeving in Nederland en daar moet je rekening mee houden. Dat zijn de randvoorwaarden. En die wetgeving is democratisch tot stand gekomen en deze beschermt de dieren. En dat is terecht een goede zaak. Zowel mens als dier zijn schepsel van God en moeten kunnen rekenen op bescherming.

De sanering van het Enkaterrein

Dinsdag 12 februari 2008

In de Reehorst was deze avond een informatiebijeenkomst over de sanering van het Enkaterrein. Dit is het terrein waar ongeveer 100 jaar de Enka fabriek heeft gestaan en waar een nieuwe woonwijk komt. Het mag duidelijk zijn dat delen van de grond goed vervuild zijn. In de grond zijn chemicaliën, lood, zink, cadmium, bestrijdingsmiddelen en koolwaterstoffen aangetroffen. Oorspronkelijk was het de bedoeling om heel het gebied van 40 hectare af te graven maar in het plan dat nu voorligt wordt alleen het gebied waar de fabriek heeft gestaan afgegraven. Dit betekent dat in het buitengebied de bomen zoveel mogelijk kunnen blijven staan. Ook als de grond licht vervuild is. Acordis, als huidige eigenaar van de Enka en opdrachtgever, dient de grond gesaneerd op te leveren. Zij draaien dan ook op voor deze kosten. De grond wordt door een projectontwikkelaar gekocht. Deze probeert de investering weer terug te verdienen door woningen te bouwen. Hier zit wel een punt van aandacht voor mijn fractie want de kosten worden natuurlijk sneller terug verdiend met dure woningen dan met goedkopere. Ook moet er aandacht uitgaan naar de afvoer en aanvoer van de grond. Zo zorgen 10.000 vrachtauto’s voor de aanvoer van 270.000 m3 schone grond. Daarnaast rijden er ook nog 2000 vrachtauto’s van de locatie af met vervuilde grond. In totaal gaat dit om 47000m3 vervuilde grond. Er is meer vervuilde grond maar deze wordt verplaatst binnen het oppervlak van het terrein. Er zijn drie transportroutes voor de aan en afvoer afgesproken met de aannemer. Deze voeren respectievelijk over de Klinkenbergerweg, de Edeseweg en de Tooropstraat. Op het terrein is het lange tijd relatief rustig geweest. Hierdoor hebben zich veel soorten planten en dieren kunnen vestigen zoals de zandhagedis, de hazelworm, vleermuizen en allerlei beschermende planten. Als een gebied waar deze dieren en planten leven wordt vernietigd moet dit elders worden gecompenseerd. Men heeft hiervoor een terrein in Wekerom op het oog. Ook werd een terrein aan de Immenweg genoemd. Hierbij is rekening gehouden met de verbinding tussen de gebieden zodat de dieren populatie niet geïsoleerd raakt. Tot slot is ook gedacht aan de paddenpoel. Het kan ook niet anders want hier is een paar maanden geleden veel ophef over geweest. De padden zijn als soort dan wel niet beschermd maar het aantal van 10.000 maakt de kolonie wel uniek voor Nederland. Er komen twee nieuwe poelen. Wanneer de padden in het voorjaar terug gaan naar hun bron worden ze daar opgevangen en naar de nieuwe poelen geleid. Deze poelen dienen overigens ook als foerageergebied voor de vleermuizen.

Raadsvergadering over Ede oost

Donderdag 07 februari 2008

Vandaag dus weer een raadsvergadering. Zie voor een beeldverslag op www.ede.nl . De eerste raadsvergadering onder leiding van burgemeester Cees van der Knaap. Hij gaf aan het begin van de vergadering aan een beetje zenuwachtig te zijn. Ik vind dat charmant. Geef gewoon toe dat je ook spanning kent. Voor mij is het ijs dan meteen gebroken en krijg je krediet. Cees deed het goed. We begonnen al meteen weer in het negatieve omdat de motie van D66 over de integriteit van de burgemeester nog moest worden behandeld. Dit is toegezegd bij de installatievergadering. Helaas heeft D66 de motie niet ingediend. Helaas, omdat deze nu boven ons hoofd blijft zweven. Was de motie ingediend en hadden we deze dus kunnen behandelen dan hadden we er ook over kunnen stemmen en waren we er van af geweest. Ik had er graag het volgende over willen zeggen. De fractie van D66 heeft natuurlijk alle recht om met een dergelijke motie te komen. Zelfs in een extra raadsvergadering waarin de nieuwe burgemeester wordt geïnstalleerd. Hoe vervelend dit ook is. Maar je mag je wel afvragen of je ook gebruik moet maken van alles waar je recht op hebt. Op mijn fractie komt het uitvoeren van een eigen antecedenten onderzoek zoals de fractie van D66 heeft gedaan, allemaal wat potsierlijk over. Natuurlijk is ergens in de officiële benoemingsprocedure, waar de Commissaris van der Koningin en de vertrouwenscommissie een grote rol in hebben gespeeld, ook al een dergelijk onderzoek uitgevoerd. Waarom dit dan toch doen? Is het om het brutaalste jongetje van de klas te kunnen zijn? Of uit frustratie omdat je niet tot de vertrouwenscommissie bent toegelaten. Was maar gewoon dicht bij huis gebleven en had maar naar je eigen fractievoorzitter in de tweede kamer geluisterd. Dan weet je dat je met deze motie de plank volkomen misslaat. Eerst met veel bombarie een motie in een raadsvergadering aankondigen en deze vervolgens weer intrekken. Het komt allemaal zeer zwak over. Toon een rechte rug een bijt ook eens door. Dan weten we meteen wat het allemaal voorstelt. Niet zoveel lijkt me. Het is een schoolvoorbeeld van het overspelen van je hand. Verder stond ook nog de Spoorzone Ede-oost op de agenda. Hier over heb ik het volgende gezegd. Oorspronkelijk lag er een mooi plan van een verdiept spoor. We hebben hier (bijna met zijn allen) lang in geloofd. Ergens afgelopen zomer drong het bij het college door dat het maar bij een mooie droom moest blijven. Er is toen gekozen voor een pragmatische invulling waarbij de uitgangspunten:

  • Verminderen van de barrièrewerking van het spoor
  • Verminderen van de geluidshinder
  • Verbeteren van de veiligheid
  • Verbeteren van de uitstraling van het stationsgebied

gelukkig niet zijn verlaten. Het plan is wel heel anders geworden dan de oorspronkelijke opzet zoals beschreven in het Masterplan. Begin december kwam dit plan voor de raadsleden min of meer uit de hoge hoed. Wat dat betreft zou het goed zijn geweest als de raad tussen augustus en december op de hoogte was gesteld van de vorderingen in het denkproces over de spoorzone. Nu was dat proces onzichtbaar of misschien kan ik beter zeggen ondergronds. Mijn fractie vraagt aandacht voor de volgende zorgpunten:

Bij het nieuwe plan is de spoordoorkruising helaas niet helemaal opgeheven. Aandacht voor veiligheid en de oversteek mogelijkheden van het fietsverkeer Op de tekeningen in het rapport staat het station met een overkapping. Dit wordt zelfs “beeldbepalend” genoemd en het wordt gezien als een verbindend element tussen het oostelijk en het westelijk deel van het station. Maar dan is het wel vreemd dat juist deze overkapping niet in de begroting is opgenomen. Maar hier is wel een bedrag van tientallen miljoenen euro mee gemoeid zoals op bladzijde 6 van het stuk staat te lezen. De financiering is nog erg onduidelijk. Alle partijen hebben het licht op groen gezet. Het plan staat en valt bij de steun van de minister. Is het einde van deze tunnel inmiddels in zicht? Tijdens de verbouwing gaat de verkoop gewoon door. Daarom verwachten we een goed plan opgesteld in samenspraak met bewoners, bedrijven en klanten in de omgeving voor de bereikbaarheid gedurende de werkzaamheden.

En wat de keuze betreft. Er worden 7 varianten gepresenteerd. De eerste drie horen bij de eerder genoemde droom en deze droom is dus tussen augustus en december in duigen gevallen vanwege de te hoge kosten. Dan is er nog een variant 4 die alleen is opgenomen als illustratie om het financiële effect te beoordelen. Variant 5 is het handhaven van de huidige spoorligging. En daar willen we juist vanaf dus is dit ook geen reële optie. Blijven over de varianten 6 en 7. Dan is het meteen overzichtelijk. Als je deze varianten afzet tegen de criteria:

  • lokale inpassing,
  • duurzame mobiliteit,
  • milieu
  • leefbaarheid en
  • veiligheid

heeft variant 7 onze voorkeur maar er is dus ook nog een niet onbelangrijke financieel criterium en dan kun je eigenlijk niet anders dan kiezen voor variant 6.

En toen waren er nog maar twee varianten

Dinsdag 05 februari 2008

De ontsluiting van de nieuwe wijk Ede-oost houdt al geruime tijd de gemoederen bezig. Het is voor mij weer een bevestiging dat er totaal geen kloof is tussen de burgers en de politiek. Als er wat speelt weten de burgers de politici goed te vinden. En zo hoort het ook. Er waren aanvankelijk in theorie meer dan 3000 mogelijkheden om de verkeersstromen af te wikkelen. In de loop der tijd zijn er via een trechteringsproces heel wat mogelijkheden gesneuveld. Uiteindelijk bleven er nog maar 6 varianten over. Een overzichtelijk aantal. En vandaag heeft het college weer een stap gezet. Er blijven nog maar twee varianten in beeld: een alternatief met een westelijke aansluiting en een met een oostelijke aansluiting. De oostelijke aansluiting is een van de overgebleven Hartogsvarianten. Mijn fractie gaat er van uit dat deze variant niet haalbaar is omdat zowel de Provincie als Rijkswaterstaat hier tegen zijn. En terecht, want deze variant doorsnijdt een natuurgebied. Kiezen voor deze variant betekent kiezen voor een weg van onzekerheid. Dat wordt een lange weg vol procedures en dus vertraging voor het bouwproject. Ook lost deze weg de verkeersstromen richting het westen niet op. Maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn dus zal het maatschappelijk debat nog wel enige tijd voortrazen. Geeft niet, we kunnen in dit debat met redenen omkleed de oostelijke variant afserveren. Maar in feite is vandaag dus impliciet de keuze voor de ontsluiting al gemaakt. Het is de westelijke variant geworden. Deze variant loopt vanaf de Poortwachter langs de zuidzijde van de A12 onder het nieuwe Bovenbuurtweg viaduct door om voor dat de Edeseweg wordt bereikt onder de A12 door te gaan en zo aan te sluiten op de Edeseweg. Zo worden de sportvelden op de Hoekelumse eng en de kinderboerderij “de oude hofstede” ontzien. Deze variant is overigens uit het MER onderzoek naar voren gekomen als de op een na milieu vriendelijkste variant. De meest milieuvriendelijkste variant ging vlak langs een woonwijk en doorkruiste de sportvelden en de kinderboerderij. Om die reden kan mijn fractie ook leven met de op een na milieuvriendelijkste variant.

Archief



Rubrieken